O número de aparatos que utilizan información dos sistemas globais de navegación por satélite (GNSS) espera que se duplique dende os catro billóns ata os case sete billóns en 2022. Este crecemento está incentivado por un aumento de novas aplicacións que impulsaron os sistemas sinxelos de navegación e posicionamento.
A contribución da Unión Europea no trazado desta nova dirección concrétase no lanzamento da próxima xeración dos GNSS Galileo. O sistema baséase nunha nova tecnoloxía de sinalización desenvolvida por José Ángel Ávila Rodríguez, Laurent Lestarquit e o seu equipo.
Ademais de dar forma a case toda a tecnoloxía utilizada no proxecto Galileo, este equipo deseñou e patentou tecnoloxías de modulación e de espectro ensanchado que introducen melloras na alta precisión de Galileo e aseguran a interoperabilidade con outros sistemas líderes de navegación por satélite.
Por este logro, José Ángel Ávila Rodríguez, Laurent Lestarquit e o seu equipo foron nomeados finalistas ao Premio Inventor Europeo 2017 na categoría de ‘Research’. Os nomes dos gañadores da 12ª edición dos premios anuais da Oficina Europea de Patente (OEP) á innovación serán feitos públicos na cerimonia que terá lugar en Venecia o próximo 15 de Xuño.
Sistema global con aplicacións universais
O GNSS Galileo é propiedade e fundación da Unión Europea, e está sendo desenvolvido pola Axencia Espacial Europea (AEE). Actualmente cunha capacidade operativa inicial de 18 dos seus 30 satélites en órbita, Galileo únese ao norteamericano sistema de posicionamento global (GPS) e ao ruso sistema global de navegación por satélite (GLONASS) como o terceiro GNSS do mundo. Ao contrario que os seus antecesores, o novo Galileo non é de orixe militar, e a maioría dos seus servizos están pensados para uso civil.
Como sistema de navegación máis recente e avanzado, Galileo tamén proporcionará unha mellor operatividade e unha serie de características e servizos que non posúen os outros sistemas. Por exemplo, será capaz de ofrecer mellores servizos de posicionamento en latitudes altas, algo que o GPS limita a aplicacións da aviación comercial.
Ademais, Galileo proporcionará unha nova función global de busca e rescate (SAR) con capacidade para captar sinais procedentes de barcos, avións ou mesmo individuos, localizalos con precisión e enviar a información aos centros de rescate.
Galileo está deseñado para apoiar tanto ás aplicacións actuais como a aquelas en desenvolvemento baseadas en GNSS, conseguindo dende unha maior eficiencia e seguridade en aparatos de comunicación móbil, transporte aéreo, marítimo e terrestre, ata utilizacións tan variadas como loxísticas multimodais (un transporte de mercadorías máis eficiente), xestión de cidades intelixentes (para unha mellor xestión e planificación urbanas), e agricultura.
Os recentes avances en tecnoloxía de condución automática e as novas tendencias en aplicacións para servizos baseados en localización, marcan o rumbo cara a onde se dirixe a tecnoloxía de localización e navegación.
Non obstante, para atender a crecente demanda dunha maior precisión de posicionamento, Galileo necesitou algunhas solucións novidosas de sinalización. En 2004, a Unión Europea e Estados Unidos asinaron un acordo que permitía a coexistencia de GPS e Galileo, pero ao sistema europeo concedéuselle unha banda de frecuencias bastante restritiva que tamén presentaba limitacións e significaba un reto para o equipo investigador.
“Dende o principio, propuxémonos atopar sinais que fosen válidos para os próximos 20 anos”, conta Ávila Rodríguez. “A Nosa ambición era desenvolver un sistema de navegación que puidese ser utilizado durante décadas, un sistema que non fose simplemente tan bo como o GPS, senón mesmo mellor”.
Unha nova forma de onda abre moitos camiños
Un dos retos en aspectos de deseño e precisión ao que tivo que facer fronte o equipo de sinais Galileo era crear un sistema capaz de ofrecer moita máis precisión pero conservando a interoperatividade cos sinais GPS existentes e as súas actualizacións previstas.
Co obxectivo de resolver estas cuestións de compatibilidade e interoperatividade -asegurándose ao mesmo tempo de que os sinais GNSS non interferisen cos procedentes de GPS ou de GLONASS e que os receptores puidesen utilizar eses sinais xunto cos de Galileo – o equipo creou unha nova forma de onda chamada Composite Binary Offset Carrier (CBOC).
Este sinal é creado a partir de (un composto de) dous sinais: un sinal de banda estreita, que é posible implementar inmediatamente nos actuais receptores GNSS, e unha de banda moito máis ancha deseñada para novas xeracións de alta tecnoloxía. “Este é un concepto que proporciona moita flexibilidade”, declara Ávila Rodríguez.
“Os fabricantes de receptores teñen liberdade para elixir se queren usar só parte do sinal, ou ben aproveitar o sinal completo para unha altísima precisión”. CBOC emítese na mesma banda de frecuencia xeral de GPS e GLONASS, asegurando a interoperabilidade. Ao mesmo tempo, este sinal singular non causa interferencias.
As tecnoloxías Galileo GNSS xa están xerando beneficios en compañías que van dende a telefonía móbil a pequenas firmas especializadas en posición global. En 2016, polo menos 17 produtores de microchips adoptaran o sinal Galileo para os seus produtos, o que representa o 95% da subministración global.
(Fonte: EP)