Ao saír á rúa, o escritor atoparía un país colonizado pola maioría das multinacionais máis potentes do globo e repleto de empresas tecnolóxicas emerxentes, as chamadas startups. De feito, a súa capital, Tel Aviv, é o segundo lugar con máis startups do mundo, só por detrás de Silicon Valley. Israel, cos seus apenas oito millóns de habitantes e unha extensión similar á da Comunidade Valenciana, é o país con maior investimento en capital de risco (aquel que se inviste en empresas emerxentes) per cápita, o segundo país con máis empresas no Nasdaq, despois de China, e o quinto país máis innovador, segundo Bloomberg. Por algún estraño motivo, en definitiva, un país de tan só 70 anos de idade, e que sufriu oito grandes guerras na súa vida, converteuse na terra prometida da innovación.
Un círculo virtuoso
“A orixe deste fenómeno está nun círculo virtuoso de varios elementos”, explicou Gonzalo Martínez, responsable do investimento en Israel do Grupo Samsung e experto no sector tecnolóxico e en capital de risco. Tal como engade, o segredo é que “en Israel hai universidades moi boas que compiten a nivel mundial” e tamén unha gran capacidade para licenciar patentes. É o caso da Universidade de Tel Aviv ou de institucións como o Instituto Weizmann ou o Technion.
Pero o que fai a Israel diferente é, en opinión de Martínez, o elemento cultural: “A nai xudía sempre quixo que o seu fillo fose avogado ou médico. Pero hoxe en día o deporte nacional é crear unha startup”.
Máis audaces que o resto
Tanto emprendedores como científicos insisten en que, entre os israelís, é común que a cooperación e a audacia substitúan á competitividade e ao medo ao fracaso máis típicos doutras culturas. Algo fundamental, porque os expertos estiman que só o tres por cento das startups alcanzan o éxito. A pesar de todo, só na cidade de Tel Aviv, cos seus 400.000 habitantes, hai ao redor de 5000 startups, mentres que en Londres, cos seus oito millóns de cidadáns, se levantaron 3000 destas empresas. Por iso non é estraño que persoas como Ofir Raphael, con 22 anos e que impulsa unha aplicación para viaxeiros de negocios (Bossee), xa leven ás súas costas o proxecto de dúas startups.
Na cidade de Beerseba, ao sur do país e en pleno deserto do Negev, pódese atopar outro dos motivos que fan de Israel un bo lugar para a innovación. Xunto a un grupo de startups, as Forzas Armadas de Israel preparan a construción dunha importante base militar especializada en alta tecnoloxía e ciberseguridade.
“A necesidade é a nai da invención. E en Israel temos unha gran necesidade de defendernos”, sentenza Dror Liwer, ex oficial do exército e cofundador de Coronet, unha startup de ciberseguridade (a sexta na que el participou) situada en Beerseba. “En Israel somos oito millóns de persoas, e estamos rodeados de 200 millóns de posibles inimigos. Como non podemos gañar usando a forza, debemos usar a tecnoloxía”.
Dende o Ministerio de Defensa de Israel recoñecen que con esa base se pretende crear unha comunidade tecnolóxica que acomode aos militares que rematen a súa carreira. Á vez, espera asinar contratos e acordos de centos de millóns de shekels (un euro equivale a uns catro shekels) entre unidades militares de alta tecnoloxía e empresas. Como froito destes tratos, é frecuente que a tecnoloxía «spin-off», aquela deseñada para fins militares e que logo chega ao ámbito civil, dea os seus froitos en forma de innovación: dende os drons á «pill-cam», unha pastilla provista de cámaras para ver o interior do tubo dixestivo.
Experiencia de combate
Pero a importancia do exército vai máis alá. Os dous ou tres anos de servizo militar obrigatorio, en ocasións desempeñados en unidades tecnolóxicas ou en unidades de combate que loitan en situacións reais, supoñen un grande impacto para os mozos: “Os rapaces de 18 ou 20 anos teñen unha gran responsabilidade. Espérase moito deles, e cando volven á vida civil adquiriron moita experiencia”, explica Tamara Epelbaum, voceiro do Exército.
Dan Balter é un deses rapaces. Con 25 anos transmite seguridade, determinación e humildade. Despois de servir no exército, gañou 14 millóns de dólares tras vender o deseño dun tecido anti mosquitos. Por entón tiña 22 anos. Aínda que logo conseguiu un bo posto na compañía Apple, preferiu deixalo para embarcarse nunha iniciativa persoal, a «Hype-Foundation», cuxo obxectivo é, segundo di, fomentar as ganas de innovar entre os mozos. “Sempre quero facer algo máis grande, con máis impacto. Non é cuestión de gañar diñeiro, senón de cambiar unha área”, explica. ¿Poderá esta idea crecer noutros lugares?
(Fonte: ABC)