Innovación aberta: cando a colaboración é imprescindible

“Unha startup ten unha estrutura especialmente adaptada para o crecemento e a innovación que nos debe inspirar… porque temos que ter a capacidade de reformularnos todo o feito e conseguido cada cinco anos para facer fronte aos novos competidores”.

Estas son as palabras de Satya Nadella, xefe de Microsoft durante case dous anos, coas que explicou as súas crenzas acerca das acertadas decisións no ámbito da innovación, a asociación con startups e o espírito empresarial do xigante da informática.

A innovación aberta (open innovation en Inglés) é unha nova forma de deseño da innovación que se caracteriza por estar aberta ás boas ideas, mediante a asociación con outras empresas e a creación de pasarelas tecnolóxicas e comerciais.

Todas as iniciativas que lle permitan ás empresas acceder a tecnoloxías innovadoras e integrar novas habilidades son benvidas e moitas veces unha pequena startup pode dar solucións eficaces a unha grande organización con anos de experiencia nun mercado.

Fomentar o intercambio de ideas

É fundamental que se intercambien ideas; lamentablemente existen moitas empresas que se enquistaron nas súas formas, usos e metodoloxías e ven como as innovacións pasan de longo diante da súa porta, sen saber como facer para atraelas.

Para lograr que a innovación aberta sexa eficaz debe existir unha apertura moi importante a nivel tanto da dirección das empresas, como dos axentes directamente involucrados, para desbotar vellos costumes e poder aprender novas teorías, como aplicalas e de que forma adaptalas ás súas necesidades.

A innovación aberta apunta a un futuro da produtividade que debe pasar necesariamente polo intercambio de ideas e a difusión de boas prácticas, co fin de axudar a desenvolver e recoller ideas e/ou para reinventar ou simplemente mellorar un ou varios aspectos clave das actividades.

Ademais, hase de crear un pensamento global orientado á estratexia de innovación da empresa ou a aprender doutros, especialmente cando se contacta con expertos en determinadas materias, como podería ser unha startup de comunicacións.

Os eixes estratéxicos

Nas empresas, a innovación xa non é unha opción. Na era da revolución dixital case todo é posible e é practicamente vital que as empresas se reconvertan e se adapten á devandita transformación dixital.

É precisamente para tratar de contrarrestar a idea de que “alguén pode rematar co meu negocio” que as estratexias de innovación aberta se aplican con maior frecuencia en torno a dous eixes fundamentais.

O primeiro é crear as condicións para o cumprimento do intercambio de información e a avaliación das necesidades dixitais do negocio. Isto implica establecer un sistema de monitoreo para identificar as problemáticas co fin de xerar solucións innovadoras. O obxectivo é crear pontes entre estes mundos diferentes, sen que iso faga colapsar a estrutura principal.

A continuación, débense fomentar as habilidades internas ata o punto de alterar a orde interna da empresa se iso fose necesario. Steve Jobs, ex xefe de Apple tiña o hábito de facer preguntas como “¿ Que pasaría se…? ou ¿Porque non… ?”.

Modelo integral

A innovación aberta non só se basea na tecnoloxía. Tamén é un modelo de aplicable aos equipos, que pode e debe fomentar a creatividade, o gusto polo desafío, a promoción da autonomía, a transversalidade e a transparencia. A exhortación a innovar non se decreta. A realidade esixe que se a compañía está a cambiar, todos os que a integran deben estar involucrados nestes cambios.

París e Ámsterdam, modelos de innovación aberta

A innovación aberta é unha área onde os grandes grupos industriais entenden moi cedo que se deben abrir para levar a cabo os seus proxectos nas chamadas cidades intelixentes. Para seguir innovando en campos tan diversos como a xestión da enerxía, o transporte, a vivenda, a agricultura urbana ou a participación cidadá, a palabra clave é a adaptación á apertura.

De feito, esta política de innovación aberta implica moitas asociacións que combinan unha multitude de empresas, emprendedores e startups, de todos os tamaños e títulos; incluíndo os propios cidadáns a través de crowdsourcing.

Tanto en Amsterdam (Amsterdam Living Lab), como tamén en París (París & Co, a innovación e a axencia de desenvolvemento), case todas as iniciativas dos distritos ou desenvolvementos intelixentes das cidades están a seguir este modelo de innovación aberta, no que grandes grupos se asocian con organizacións pequenas (PEMES, startups) co fin de compartir información e recursos e crear alianzas multisectoriais.

¿Innovación aberta en España?

Moitos pensan a priori que por un tema de idiosincrasia e apego aos costumes, o noso país non é o mellor sitio para aplicar a innovación aberta, pero en realidade xa se deron algúns casos deste tipo de colaboración de cara á innovación e tiveron éxito.

Sen dúbida, estes primeiros pasos dan a pauta de que en España é posible esquecer as vellas tradicións de “toda a vida”, polo menos a nivel empresarial e comezar a abrir a mente e incorporar a cooperación, a valoración e o intercambio de ideas como unha forma normal de progresar nos negocios.

(Fonte: Innovaticias)